Jak Garry Kasparov změnil svět počítačů
Ve 35. patře Equitable Center v Midtown Manhattan se hrál šachový zápas. V sázce byla výhra 1,1 milionu dolarů. Bylo to 11. května 1997.
Mistr světa v šachu Garry Kasparov, který je dodnes považován za jednoho z nejlepších šachistů všech dob, svraštil obočí během šesté partie v zápase proti šachovému počítači IBM Deep Blue. Poté vstal a odešel.
Během devíti dnů člověk soutěžil s počítačem. Vyhrál počítač.
Tato celosvětově sledovaná událost před 25 lety, poprvé, kdy počítač zvítězil nad mistrem světa v šachu, ukázala jeden z největších úspěchů v oblasti umělé inteligence od 50. let minulého století.
Dnešní šachové počítače s nárůstem výpočetního výkonu a programovacích technik překonávají Deep Blue s přehledem. Jak? Jsou podporovány AI (umělou inteligencí), která se učí, zatímco Deep Blue spoléhal hlavně na naprogramované pozice šachu.
Tento zlomový moment v roce 1997 nejen upevnil postavení IBM jako inovátora AI, ale vedl také k posunu vpřed.
Není pochyb o tom, že AI udělala pozoruhodný pokrok, řekl Campbell. „Vidíme to každý den. Vidíme to v našich chytrých telefonech a v mnoha aplikacích, které používáme online, za kterými je AI. Velká část tohoto pokroku byla založena na neuronových sítích.
Umělé neuronové sítě napodobují mozek způsobem, jakým si navzájem vysílají signály. Avšak i přes své pokroky není AI tak dobrá jako lidé, pokud jde o uvažování zdravým rozumem nebo strategické a kreativní myšlení. Campbell řekl, že zůstávají „mezery v tom, co tyto druhy systémů dokážou“.
Jedním z pokroků je „přenést zkušenosti, které jsme měli se symbolickou AI (uvažování) a spojit je s neuronovou AI (učení), abychom vyvinuli neuro-symbolickou AI,“ řekl.
Podle IBM „spojením těchto dvou AI budujeme novou třídu, která bude mnohem výkonnější než součet jejích částí. Věříme, že tyto systémy ohlásí novou éru AI, kde se stroje mohou učit více než lidé, a to spojením slov s obrázky a zvládnutím abstraktních pojmů.“
Campbell si myslí, že umělá všeobecná inteligence (AGI) – kde se počítače mohou flexibilně učit, jednat a myslet jako lidé – je dosažitelná. Dodává však, že tato „super inteligence přesahující jakoukoli lidskou schopnost“ je vzdálena desítky let.
Navzdory všem svým pokrokům zůstávají dnešní systémy AI „úzké“, což znamená, že jsou výborné pro konkrétní úkoly.
„Deep Blue hraje pouze šachy. Pokud i jen trochu změníte pravidla, musíme se vrátit k rýsovacímu prknu, abychom vytvořili nový systém,“ řekl Campbell. "Podobně i současné systémy AI mají tendenci být velmi úzké."
Campbellův pohled je podobný jako Kasparovův, který nyní upřednostňuje spolupráci mezi lidmi a AI. „Po zápase jsem získal spoustu inspirace z mých partií proti Deep Blue,“ řekl v roce 2017 v Ted Talk. "Jak říká staré ruské přísloví, pokud je nedokážeš porazit, přidej se k nim."
Zápas z roku 1997 byl vlastně odvetou. Kasparov poprvé nastoupil proti Deep Blue v roce 1996 ve Philadelphii, kde přesvědčivě zvítězil v zápase na šest partií 4:2. O rok později IBM požádalo o další zápas v New Yorku. V roce, který předcházel druhému zápasu, se tým IBM věnoval zlepšování schopností Deep Blue.
"Hodně jsme se naučili ze zápasu v roce 1996," řekl Campbell. K vítězství proti Kasparovovi v roce 1997, Deep Blue použil svůj čistý výpočetní výkon k výhře: 100 až 200 milionů zanalyzovaných tahů za vteřinu. 3,5-2,5.
Zbytek, jak se říká, je historie.
Foto aibusiness.com, připravil Michal Vrba
Líbil se vám článek? Neváhejte jej sdílet s Vašimi přáteli.