5 nejrychlejších matů
5 nejrychlejších matů
Jak lze co nejrychleji zvítězit? V tomto blogu si představíme 5 nejrychlejších matů, které by měl znát každý z nás.
Mat bláznů
Nejrychlejší mat, jaký existuje a nazývá se také mat bláznů, lze dát pouze na dva tahy. Pořadí tahů může být následující: 1.f3, e5 2. g4, Dh4 ++. Bílý musí zahrát dva nelogické a nesprávné tahy za sebou, čímž oslabí svého krále až tak, že černý prvním možným šachy dává mat.
Věřili byste tomu, že tento mat se odehrál v desítkách partií, a to i na vysoké úrovni? Většinou však šlo o formu protestu a ne o neznalost hráčů.
Šustr mat
Téměř každý začínající šachista tomuto matu podlehl. Mat na 4 tahy, nazývaný šustr mat však představuje logické vývojové tahy pro obě strany – a právě proto je populární. Pořadí tahů může být následující: 1.e4, e5 2. Sc4, Jc6 – klasické tahy v otevřeních. Šustr mat končí na políčku f7 a lze tohoto matu dosáhnout pomocí tahu Dh5 nebo Df3.
Pokud si bílý vybere Dh5, po kterém černý nezpozoruje hrozící mat a zahraje Jf6, 4. Dxf7 končí partii šuster matem.
Po Df3, pokud černý zahraje rozumný vývojový tah Sc5, partie také končí šustr matem na políčku f7.
Je důležité vždy vnímat soupeři hrozby, zejména pokud jde o aktivní tahy směřující k našemu králi. Tomuto matu lze předejít tak, že pokryjeme políčko f7. Po 3. Dh5 může černý předejít matu například tahem g6.
Po 4. Df3 lze zabránit matu například tahem Jf6.
Mat na 5 tahů v holandské obraně
V šachovém otevření, které se nazývá holandská obrana, se párkrát podařilo černému neuvědomit si slabost svého krále. Pořadí tahů je: 1. d4, f5 (holandská obrana) 2. Sg5, h6 3. Sh4, g5 (zatím logické tahy) 4. e4! gxh4? a 5. Dh5++.
Nezdá se vám tento mat už znám? Je totiž velmi podobný matu bláznů, kde bílý oslabil taháním f a g pěšců krále. V tomto případě se černý snažil získat střelce na h4, čímž však oslabil svého krále.
Dušený 6-tahový mat
V oblíbeném otevření s názvem Caro-Kann se při nepozornosti sem-tam „zadusí“ černý král. Pořadí tahů: 1. e4, c6 2. d4, d5 3. Jc3, dxe4 4. Jxe4, Jd7 5. De2, Jgf6 6. Jd6 ++
Bílý jezdec jako kdyby „udusil“ černého krále. Tento mat se objevuje na šachovnici překvapivě často i na vyšší úrovni.
Mat na 6 tahů s krásnou obětí dámy
Otevření s názvem Birdova hra sice není často hrané, ale černý dokáže po nepřesné hře bílého dát mat za 6 tahů a přitom úžasně obětovat dámu. Na Birdovu hru černý musí reagovat gambitem: 1. f4, e5 2. fxe5, d6 3. exd6, Sxd6 4. Jc3 – logický tah, který však dovoluje černému dvoutahově zvítězit. Dokážete najít nejhezčí pokračování za černého?
Vítězným tahem je 4... Dh4! a po jediném g3 má nyní černý na výběr, zda vezme na g3 dámou nebo střelcem. 5...Sxg3 a ještě krásnější 5...Dxg3 zakončují partu matem, který je také podobný matu bláznů.
Pro více zajímavostí o matech doporučujeme knížku Mat šachovému králi nebo naši novinku v podobě matů na 1 nebo 2 tahy.
Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE mistryně v šachu
Líbil se vám článek? Neváhejte jej sdílet s Vašimi přáteli.